Wanneer wordt het monopoly op de kabel doorbroken?

In Nederland zijn we tegen monopolies en willen we geen kartelvorming. Prijsafspraken zijn uit den boze want de consument mag het allemaal zelf uitzoeken, die behoren keuzes te krijgen.

Behalve op de kabel.

Laten we even naar de zorgverlening kijken. Met regelmaat wordt de term ‘ziekenfonds’ nog genoemd, ook al is het dat allang niet meer. Nee, de zorg is geprivatiseerd zodat je als klant, elk jaar opnieuw, kan kiezen welke zorgaanbieder jouw zorg mag verzekeren.

Idem dito voor de telefonie. Ook zo’n netwerk wat van overheidswege is ontstaan (PTT), vervolgens geprivatiseerd om daarna opengesteld te worden voor andere aanbieders. Alles zodat de consument de keus krijgt en zelf kan bepalen via welke aanbieder ze willen bellen. Bij het overstappen kan je -vanzelfsprekend- je telefoonnummer behouden.

Behalve op de kabel.

Internet via kabel, ADSL of satelliet

US Robotics 56k6 modemVroegûh, als je internet wilde, had je een modem nodig om ‘online’ te gaan. Dat deed je via je telefoonlijn (zodat je uren en uren in gesprek was) en betaalde je ordinaire tikken voor de internettijd. Langzaam en duur.

Totdat… er internet via de kabel kwam, direct gevolgd door ADSL. De laatste optie, internet via de satelliet was zo ongeloofwaardig duur en omslachtig, dat die direct buiten beschouwing gelaten kan worden.

Alleen bij de kabel (COAX) had je maar één aanbieder. Het hing er vanaf waar je woonde wie dat was.
ADSL was ook een eenvoudige keuze, omdat je ook daar (destijds) eigenlijk geen keuze had.

De keuze werd vooral bepaald tussen ADSL of Kabel. Want vrijwel elk huishouden in Nederland had twee verschillende infrastructuren in huis liggen: het telefoonnetwerk (koper) wat voor ADSL gebruikt wordt en de kabel (COAX) waar het TV en radio signaal overheen gaat.

ADSL monopoly doorbroken

Al snel werd er via wetgeving bepaald dat KPN, als eigenaar van het telefoonnetwerk, de concurrentie moest toelaten op haar infrastructuur, zodat er concurrentie kon ontstaan doordat nu meerdere aanbieders DSL faciliteiten konden aanbieden (Adsl/Vdsl/Sdsl).

Dat heeft geleid tot snel, heel snel internet voor betaalbare bedragen. Daarna zijn de ontwikkelingen uiteraard verder gegaan, waardoor de capaciteit opgeschroefd kon worden en er nu ook televisie/radio signaal over diezelfde koperlijn gaat.

De kabel vergeten

coaxkabelOp de kabel echter is er geen mallemoer veranderd.
Bij breedband op de kabel kunnen consumenten welgeteld kiezen uit 1 aanbieder.

Er zijn wel degelijk meerdere aanbieders, alleen bepaalt de beheerder van het kabelnetwerk welke aanbieder er is. Dat was op zich niet zo’n probleem.

Toen men destijds wilde overstappen van analoog (met dat modem) naar breedband, was er keuze. Namelijk de keuze tussen ADSL of kabel.
In tegenstelling tot je zorgverzekering wissel je niet zo vaak van internetprovider. Misschien dat daarom de kabel wel ‘vergeten’ is in de wetgeving.

Problemen voor consumenten op de kabel

Dat zorgt nu voor problemen. Want de kabelexploitanten bepalen namelijk wie de provider op de kabel is. Zolang dat altijd dezelfde aanbieder is gaat het nog wel goed. Totdat…

Totdat de kabelexploitant een deal sluit met een andere provider. Gewoon omdat het voor de kabelexploitant gunstiger is. Vervolgens is de consument het haasje. De sjaak. De lul.

Stel je het volgende even voor. Je maakt gebruik van de kabel voor je internet, je telefoon, je radio, je televisie, je alarmlijn, je tweede telefoonlijn en je bent tevreden. Hoge internetsnelheid, zelden storingen, veel TV zenders in HD kwaliteit, extra keuzepakketten, afkopen van je beltikken zodat je onbeperkt kan bellen (vast & mobiel) voor één bedrag.

Plotseling krijg je 3 brieven. De eerste van je netwerkexploitant die je verteld dat ze een andere aanbieder hebben gekozen en dat je van je huidige als nieuwe provider een brief krijgt. Oh ja, dat betekent dat je eigenlijk niet veel hoeft te doen, alleen maar even overstappen naar de nieuwe aanbieder.

De tweede brief is van je internet/televisie/radio/telefoon/alarmlijn provider. Sorry beste klant, per [datum] stoppen wij met het verlenen van onze diensten want we hebben geen deal meer met de kabelexploitant. Je hoeft niet op te zeggen, dat gebeurt automatisch op [datum].

De derde brief is van de nieuwe aanbieder waarmee de kabelexploitant een deal heeft gesloten.
Hallo – wij worden je nieuwe provider. Je hoeft alleen maar even naar [website] te gaan en over te stappen. Alles blijft hetzelfde hoor!

Met de rug tegen de muur

Kan dit scenario zomaar? Ja. Volledig correct volgens de regels. Alleen jammer dat de consument de dupe is.

Stoplicht rood en groenDit is namelijk exact wat er aan de hand is in een groot gedeelte van Twente. Je weet wel, dat gebied waar de stoplichten op rood EN op groen springen.

90.000 inwoners worden gedwongen om een nieuwe aanbieder te kiezen. Het enige wat er exact hetzelfde blijft is… niets.

De pakketten zijn anders, de prijzen zijn anders, de mogelijkheden zijn anders. De afgelopen 15 jaar heeft #ziggo (voorheen @home) heel hard gewerkt om een goede leverancier te zijn van al die verschillende diensten. Met veel tevreden gebruikers in het hele land, ook in Twente. Met één enkele deal die de kabelexploitant maakt maakt wordt dat plotsklaps van je afgenomen en vervangen door onrust en ellende.

Een paar nadelen op een rijtje

Wat voor veel gebruiker van de kabel in Twente een groot probleem is, is het e-mailadres. De meesten maken namelijk gebruik van de e-mail van #ziggo/@home. Die verdwijnt. Iedereen die je e-mailadres heeft of gebruikt moet je informeren dat je een nieuw e-mailadres krijgt/hebt. In 10 dagen tijd…  want eerder heb je het nieuwe e-mailadres van #caiway (de nieuwe exploitant) niet.

Probeer voor de grap eens je e-mailadres te wijzigen bij DigiD… Dat kan niet zomaar!
Wat nou als je vergeet om je nieuwe e-mailadres door te geven aan een leverancier van iets die facturen per e-mail stuurt. Die komen niet aan, je betaalt niet en je krijgt derhalve problemen.

Je  bent senior en hebt een persoonlijke alarmlijn. Zo’n knopje om je nek. Dat loopt via een ‘aparte’ telefoonlijn. Die verdwijnt, want de nieuwe aanbieder (#caiway) kan dat niet.

Ach – er is nog veel meer. Wil je dat allemaal weten dan staat dat op deze actie pagina’s

Doorbreken monopoly op de kabel is de oplossing

Al dit gedoe wat nu in Twente speelt, maar ook rustig in een ander kabelgebied kan gebeuren, kan simpel voorkomen worden.

Voeg een stukje toe aan de telecom- en communicatiewet waarbij er niet alleen concurrentie op het kopernetwerk van KPN verplicht wordt, maar ook op COAX.

Nu is het een feit dat 50% van de aandelen van de kabelexploitant #cogas in handen is van 9 gemeenten in Twente. De overheid dus! Er zijn zelfs al kamervragen gesteld over de situatie in Twente.

Het zou mooi zijn als deze vergeten situatie, omdat er nooit problemen over waren, nu aangepakt wordt en rechtgetrokken wordt qua wetgeving met de andere infrastructuren waar concurrentie wel een vereiste is (koper & glas).

cogas-caiway-nee-protestDenk je nou dat dit ‘de ver van mijn bed-show’ is, bedenk dan even het volgende. Als jij ‘de kabel’ gebruik voor internet of TV/radio of telefonie, dan kan ditzelfde jou ook overkomen. Totdat de wetgeving is veranderd en concurrentie op de kabel een vereist wordt voor exploitanten.

Ook al woon je niet in Twente en heb je hier geen hinder van, ondersteun dan toch de acties van de Twentenaren door bijvoorbeeld de petitie te tekenen of de Facebook pagina te liken.

Want het is toch van de zotte dat er Nederlanders zijn die geen keuzevrijheid hebben qua leverancier op de kabel?